Search: elementy wyszukiwarki

5/5 - (1 vote)

Do tego wpisu skłoniło mnie kilka wydarzeń:

  • Jak wiadomo, jednym z podstawowych scenariuszy w ramach eksploracji Internetu są wyszukiwarki. Są tak ważne, że obecnie wymieniane są zaraz przy poczcie e-mail, jeśli chodzi o użycie podstawowych narzędzi internetowych przez osoby korzystające z sieci.
  • O wyszukiwarkach w ostatnim czasie było głośno z jednej strony z powodu kupna przez Microsoft Powerset, a to ze względu na fakt nagłośnienia, że twórcy Cuil, to tak naprawdę byli pracownicy Google, którzy teraz będą chcieli zdetronizować swojego byłego pracodawcę.
  • Od m-ca jednym z casów, nad którymi pracuję, jest wyszukiwarka. I to wyszukiwarka nie byle jaka, bo znajdująca się w pierwszej 10-tce 20-tce w Megapanelu.
  • No i w końcu projekt wyszukiwarki muzyki… Ale o tym innym razem.

***

Wyszukiwarka, w wersji podstawowej, składa się przeważnie z dwu pól: pola wpisu (text field) oraz przycisku (button) z odpowiednim napisem (szukaj, search, go!, find) bądź ikonką lupy. Reszta to tak naprawdę wariacje na ten temat, z dodatkowymi elementami – drugim przyciskiem (jak w google), elementami wyboru (radiobutton), pole wyboru (dropdown), itd. Coraz częściej jednak projektanci w nowych projektach starają się jeszcze uprościć wyszukiwarkę tak, by sprowadzić dwa elementy do jednego – pola wyszukiwania, z obsługą akcji przez odwołanie do przycisku Enter na klawiaturze, a nie osobnego klikalnego przycisku. Jest to widoczne chociażby na nowej odsłonie Last.fm. Pytanie, czy jest to zabieg uzasadniony? Tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę przegląd form wyszukiwania z Funkcjonalność stron WWW. 50 witryn bez sekretów, Jakoba Nielsena i Marie Tahir (oryginał z 2002) oraz wytyczne raportu E-commerce User Experience: Design Guidelines for Search (też sprzed kilku lat), gdzie wszystkie (!) formy wyszukiwarki użyte na analizowanych stronach WWW posiadają przycisk zatwierdzania.

Dane, które przeanalizowałem w ramach badań z użyciem systemu do clicktrackingu (razem kilkaset tysięcy kliknięć!) pokazują, że coraz częściej stosowanym schematem użycia wyszukiwarek jest właśnie zachowanie użytkowników odwołujące się do potwierdzenia wyszukiwania przez akceptację przyciskem „Enter” z klawiatury; rzadziej przez kliknięcie przycisku „Szukaj”.

Analiza danych z kilkudziesięciu serwisów pokazuje, że odsetek odwołań do przycisku, w ramach wyszukiwania, wynosi ok. 9% wszystkich oddanych zapytań.

Analiza jakościowa wyszukiwarek pokazuje, że częściej użytkownicy odwołują się do przycisku wtedy, gdy jest on mocno wyeksponowany, bądź wyszukiwarka składa się z wielu pól. Proste wyszukiwarki dużo rzadziej obsługiwane są przyciskiem. W związku z tym, sam proces użycia wyszukiwarki związany jest z formą jej prezentacji oraz tego, na ile jest złożona.

A poniżej interesujące wyniki, które przesłał mi znajomy, z badania wyszukiwarki Google (Słowenia).

image_pdf

Dodaj komentarz