Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Celem strategicznym programu jest stworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Cel ten został sformułowany w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 i stanowi podstawę do prowadzenia i koordynowania w tym okresie wszystkich działań podejmowanych w ramach polityki rozwoju regionalnego oraz Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.
Cel główny | Priorytety | Działania | Podmiot przyjmujący wnioski |
Stworzenie warunków do zwiększenia konkurencyjności regionów i przeciwdziałania marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. | 1. rozbudowa i modernizacja infrastruktury w celu wzmocnienia konkurencyjności regionu | 1.1 Modernizacja i rozbudowa regionalnego systemu transportowego | Urząd Marszałkowski |
1.3 Regionalna infrastruktura społeczna | Urząd Marszałkowski | ||
1.4 Rozwój kultury i turystyki | Urząd Marszałkowski | ||
1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego | Urząd Marszałkowski | ||
1.6 Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach | Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w MoDu | ||
3 Rozwój lokalny | 3.1 Obszary wiejskie | ||
3.2 Obszary podlegające restrukturyzacji | |||
3.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych (miejskich, poprzemysłowych, powojskowych) | |||
3.4 Mikroprzedsiębiorstwa | |||
3.5 Lokalna infrastruktura społeczna | |||
4 Pomoc techniczna | 4.1 Wsparcie dla wdrażania ZPORR – wydatki ograniczone | Instytucja Zarządzająca ZPORR | |
4.2 Wsparcie dla wdrażania ZPORR – wydatki nieograniczone. | Instytucja Zarządzająca ZPORR | ||
4.3 Działania informacyjne i promocyjne | Instytucja Zarządzająca ZPORR |
Sektorowy Program Operacyjny – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
Głównym celem programu jest poprawa pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki działającej w warunkach otwartego rynku. Zostanie to osiągnięte poprzez skoncentrowanie środków finansowych skierowanych bezpośrednio do sektora przedsiębiorstw, sektora naukowo-badawczego oraz instytucji otoczenia biznesu, na najbardziej efektywne projekty i przedsięwzięcia, które gwarantują wzrost innowacyjności produktowej i technologicznej. Niski poziom konkurencyjności polskiej gospodarki wymusza konieczność podjęcia działań wspierających rozwój firm, które przede wszystkim są zdolne do tworzenia i absorbowania innowacji – o największym potencjale wzrostu i możliwościach eksportowych.
Cel główny | Priorytety | Działania | Podmiot przyjmujący wnioski |
Poprawa pozycji konkurencyjnej firm działających w Polsce w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego”. | 1. rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności z wykorzystaniem instytucji otoczenia biznesu, |
1.1 Wzmocnienie instytucji wspierających biznes |
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) |
1.2 Poprawa dostępu do zewnętrznego finansowania inwestycji biznesowych; | PARP | ||
1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm | Agencja Rozwoju Przemysłu S. A. | ||
1.4 Wzmacnianie współpracy pomiędzy badaniami i rozwojem a gospodarką | Wydział Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji | ||
1.5. Rozwój systemu dostępu on-line do informacji i usług publicznych dla przedsiębiorców | Jw. |
2. wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw działających na jednolitym rynku europejskim | 2.1 Zwiększanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo; | PARP we współpracy z RIF | |
2.2 Wspieranie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw; | – Departament Instrumentów Finansowych Ministerstwa Gospodarki i Pracy
– Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu Ministerstwa Gospodarki i Pracy |
||
2.3 Zwiększanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje; | PARP działająca poprzez Regionalne Instytucje Finansujące | ||
2.4 Wsparcie dla inwestycji w dostosowanie przedsiębiorstw do wymogów środowiskowych | Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej | ||
3. pomoc techniczna | 3.1 Wspieranie procesu zarządzania SPO-WKP | Instytucja Zarządzająca SPO-WKP | |
3.2 Informatyzacja i zakup sprzętu biurowego dla instytucji zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie SPO-WKP | Instytucja Zarządzająca SPO-WKP | ||
3.3 Informacja i promocja działalności SPO-WKP | Instytucja Zarządzająca SPO-WKP | ||
3.4 Wsparcie Jednostki Oceny | Instytucja Zarządzająca SPO-WKP |
Sektorowy Program Operacyjny Transport
Celem strategicznym programu jest zwiększenie spójności transportowej kraju oraz poprawa dostępności przestrzennej miast, obszarów i regionów Polski w układzie Unii Europejskiej. Osiągnięcie celu strategicznego programu będzie ułatwione przez realizację jego celów cząstkowych – przyspieszenie procesu modernizacji i rozwoju infrastruktury transportowej poprzez modernizację głównych linii kolejowych, rozwój sieci drogowej, poprawę dostępu do portów morskich ważnych dla gospodarki narodowej.
Cel główny | Priorytety | Działania | Podmiot przyjmujący wnioski |
Osiągnięcie spójnego przestrzennie systemu transportowego w hali kraju i spójnego z systemem unijnym oraz realizacja projektów, które nie tylko gwarantują pozytywne efekty ekonomiczne, społeczne (w tym środowiskowe), ale także wpisują się w paneuropejskie korytarze transportowe o fundamentalnym znaczeniu dla tworzenia spójności przestrzeni europejskiej (w skrócie „spójność przestrzenna”) w sposób maksymalnie skoncentrowany. | 1. zrównoważony rozwój systemu transportowego przez gałęzie | 1.1 Modernizacja linii kolejowych pomiędzy i wewnątrz aglomeracji miejskich | Departament Programowania i Strategii Ministerstwa Infrastruktury |
1.2 Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich | Jw. | ||
1.3 Rozwój systemów intermodalnych | Jw. | ||
2. bezpieczniejsza infrastruktura drogowa | 2.1 Odbudowa i budowa dróg krajowych | Departament Programowania i Strategii Ministerstwa Infrastruktury | |
2.2 Poprawa przejść przez drogi krajowe w miastach na prawach powiatu | Jw. | ||
2.3 Wdrażanie i monitorowanie środków poprawy bezpieczeństwa drogowego | Jw. | ||
3. pomoc techniczna | 3.1 Wspieranie efektywnego zarządzania SPO-WY w zakresie transportu | Yvonne lub Wydział Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich | |
3.2 Informacja i promocja o działaniach SPO-WKP | Jw. |
Program Operacyjny – Pomoc Techniczna
Program Pomocy Technicznej ma na celu zapewnienie skuteczności zarządzania funduszami strukturalnymi oraz poprawności interwencji i przejrzystości działań pomocowych, a także podniesienie poziomu wiedzy potencjalnych beneficjentów i społeczeństwa na temat pomocy strukturalnej. Obejmuje on działania przygotowawcze, monitoring, ewaluację i kontrolę oraz działania informacyjne i promocyjne niezbędne do wdrażania funduszy strukturalnych i realizowane na poziomie Podstaw Wsparcia Wspólnoty.
Cel główny | Priorytety | Działania |
Stworzenie skutecznego i przejrzystego systemu wdrażania Podstaw Wsparcia Wspólnoty i Narodowego Planu Rozwoju | Wzmocnienie zdolności do zarządzania, monitorowania, ewaluacji i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty (CSF) | 1.1 Szkolenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie, monitoring, ewaluację i kontrolę
1.2 Wsparcie dla działania Komitetów Pomocy Technicznej WRS i PO 1.3 Wsparcie procesu zarządzania, monitorowania i kontroli WRS i PO Pomoc techniczna 1.4 Wsparcie dla procesu ewaluacji (oceny) PW 1.5 Zakup sprzętu – Wsparcie dla procesu oceny CSF – Zakup sprzętu |
2. wsparcie systemu informacyjnego SIMIK | 2.1 Rozwój i utrzymanie systemu SIMIK oraz sieci rozległej SIMIK-NET
2.2 Szkolenie 2.3 Działania informacyjne 2.4 Wydatki na personel w systemie SIMIK 2.5 Sprzęt |
|
3. rozpowszechnianie informacji i promocja funduszy strukturalnych | 3.1 Upowszechnianie informacji i promocja CSF, PO Pomoc Techniczna i Funduszy Strukturalnych
3.2 Tworzenie i działanie portalu internetowego 3.3 Promocja i wymiana informacji pomiędzy uczestnikami wdrażania PW |
uropejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRD) jest jednym z głównych instrumentów finansowych Unii Europejskiej, przeznaczonym na wspieranie rozwoju regionalnego poprzez inwestycje w różne projekty i inicjatywy na terenie państw członkowskich UE. Fundusz ten ma na celu redukcję różnic rozwojowych pomiędzy regionami, wspierając inwestycje w infrastrukturę, innowacje, przedsiębiorczość, edukację, ochronę środowiska oraz inne obszary mające na celu zwiększenie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju regionów.
Główne cele Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to:
- Konwergencja: Fundusz wspiera kraje i regiony o niższym poziomie rozwoju gospodarczego, aby zmniejszyć różnice w poziomie życia i zapewnić lepsze warunki życia mieszkańcom.
- Konkurencyjność i zatrudnienie: EFRD inwestuje w innowacje, rozwój technologiczny, przedsiębiorczość oraz szkolenia zawodowe, co przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności regionów i tworzenia nowych miejsc pracy.
- Zrównoważony rozwój: Fundusz wspiera projekty mające na celu ochronę środowiska naturalnego, poprawę efektywności energetycznej oraz rozwój transportu publicznego, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju regionalnego.
- Współpraca transgraniczna: EFRD promuje współpracę międzyregionową i transgraniczną, wspierając projekty, które przekraczają granice państwowe i promują integrację europejską.
Finansowanie udzielane przez EFRD jest przyznawane na podstawie programów operacyjnych, które są przygotowywane przez państwa członkowskie i regiony we współpracy z Komisją Europejską. Programy te określają priorytety inwestycyjne, cele oraz mechanizmy zarządzania środkami z EFRD.
Dzięki Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego, Unia Europejska wspiera wspólny cel zrównoważonego i harmonijnego rozwoju wszystkich regionów, przyczyniając się do budowy silniejszej i bardziej jednolitej gospodarki europejskiej.