Wartości i zasady innych firm (przykłady)
Przekonania kierownictwa i preferowane wartości w firmie A
Spełnianie oczekiwań klientów
- na każdym stanowisku pracy dbać o satysfakcję konsumenta,
- badać potrzeby, gusta i opinie konsumentów oraz klientów wewnętrznych i zewnętrznych,
- być nie tylko dostawcą, ale partnerem w interesach dla naszych dostawców i klientów zewnętrznych.
Najwyższa jakość i profesjonalizm we wszystkich działaniach
- wspierać pracę zespołową pracowników, ich wysiłki i osiągnięcia, od których zależą powodzenie firmy, jej rozkwit oraz na dłuższą metę przetrwanie,
- ciągle dążyć do doskonalenia jakości przez niezbędne zmiany i usprawnienia,
- oczekiwać od pracownika bardzo rzetelnej i uczciwej pracy,
- stawiać wysokie wymagania odnośnie wydajności pracy, zaangażowania osobistego i współpracy z innymi pracownikami.
Promowanie przedsiębiorczości pracowników
- zapewniać pracownikom swobodę działania w określonych lub uzgodnionych granicach,
- dawać prawo do rozsądnego ryzyka,
- stwarzać obowiązek uczenia się na popełnionych błędach i niepowodzeniach,
- swoim działaniem zwiększać wartość rynkową naszych produktów,
- zawsze wymagać prezentowania rozwiązań, a nie tylko samych problemów,
- wybierać, nagradzać i awansować przedsiębiorczych pracowników.
Traktowanie pracowników jak najcenniejszy kapitał firmy
- doceniać wolę dobrej pracy pracowników firmy, darzyć ich zaufaniem,
- respektować własną osobowość pracownika,
- brać pod uwagę potrzeby i interesy pracownika przy podejmowaniu decyzji personalnych,
- zapewniać pracownikowi sprawiedliwą ocenę jego pracy i stwarzać równe szanse rozwoju zawodowego,
- upowszechniać pożądane wzorce zachowań pracowników i odpowiednio nagradzać ich osiągnięcia,
- w granicach warunków rynkowych, dążyć do zapewnienia stałości zatrudnienia w firmie pracownikom spełniającym wymagane standardy,
- na tworzone stanowiska i zwolnione stanowiska preferować awanse sprawdzonych pracowników firmy posiadających odpowiednie kwalifikacje,
- stwarzać warunki osobistego rozwoju pracowników.
Prawość
- prowadzić interesy uczciwie, z szacunkiem dla klientów, właścicieli, pracowników, dostawców i społeczności, w której działamy,
- bezwarunkowo przestrzegać przepisów prawa, norm i zasad wewnętrznych w firmie,
- uczynić własne postawy i zachowania wzorem do naśladowania.
Informowanie
- propagować otwartość i szczerość w komunikowaniu się w całym przedsiębiorstwie jako podstawę dobrych stosunków międzyludzkich,
- skutecznie przekazywać informacje potrzebne do realizacji celów i zadań firmy między przełożonymi i podwładnymi,
- zawsze wcześniej omawiać wszelkie decyzje mające wpływ na pracownika,
- sygnalizować konsultowanie problemów lub pytań bezpośrednio z przełożonymi nawet
- najwyższego szczebla.
Nasze wspólne wartości – B
Otwartość i szczerość
q możliwość wyrażania własnych poglądów, szczery kontakt z przełożonymi i podwładnymi,
q chęć rozumienia innych, pozytywne nastawienie i pomoc koleżeńska
q umiejętność przyznania się do błędów,
q uczciwe i konsekwentne stawianie problemów,
q brak “niezdrowej” rywalizacji,
q zachowanie taktu i dyplomacji.
Troska i wzajemny szacunek
q tolerancja odmiennych poglądów,
q dokładność w wykonywaniu obowiązków,
q koleżeńskość i dobra współpraca,
q wychodzenie naprzeciw problemom,
q odpowiedzi na czas – brak lekceważenia innych.
Zaangażowanie i pragnienie odnowy
q odpowiedzialność za własną pracę, również za błędy,
q kreatywność,
q chęć podnoszenia kwalifikacji,
q odwaga na nowe pomysły,
q obiektywne myślenie i ocena.
Nasze podstawowe zasady działania – C
Wartość dla klienta
q orientacja na klienta,
q jakość kompletna,
q gotowość do zmian.
Efektywność i odpowiedzialność
q odpowiedzialność za rezultaty firmy,
q wysoka etyka pracy i prowadzenia biznesu,
q odpowiedzialność za środowisko naturalne.
Wartość dodana z pracy zespołowej
q respektowanie praw jednostki,
q praca zespołowa,
q odpowiedzialność za swój rozwój osobisty i dzielenie się wiedzą.
Pięć zasad firmy D
Jakość
Klient naszym panem, jakość wyznacznikiem naszego działania, a naszym celem – produkt wart wydanych pieniędzy.
Odpowiedzialność
Ponosimy całkowitą odpowiedzialność za siebie; jako współpracownicy firmy pomagamy kolegom, by w sposób odpowiedzialny wykonywali swoje zadania.
Wzajemność
Korzyść wzajemna jest korzyścią wspólną, a korzyść wspólna jest trwała.
Wydajność
Zgodnie z naszymi najlepszymi umiejętnościami wykorzystujemy w pełni nasze surowce i zasoby, niczego nie marnując.
Wolność
Musimy być wolni, jeśli chcemy kształtować naszą przyszłość, ale żeby być wolnym musimy osiągać zyski.
Działamy zgodnie z naszymi zasadami – E
W naszej firmie jesteśmy dumni z naszej przeszłości, z kultury opartej o zasadę “Staramy się jeszcze bardziej”, która jest wyraźnie reprezentowana przez pracowników naszej korporacji na całym świecie. Życie w oparciu o zasadę “Staramy się jeszcze bardziej” dotyczy każdego pracownika firmy, nie tylko tych którzy mają bezpośredni kontakt z klientami.
Zasada “Staramy się jeszcze bardziej” jest duszą naszego istnienia. Spełnianie naszej obietnicy oznacza, że każdy w firmie musi ciągle dawać z siebie jeszcze coś więcej. Dodatkowy wysiłek i pozytywne podejście jest naszym zwyczajem, a nie wyjątkiem. To właśnie oznacza działalność zgodną z naszymi zasadami:
Empatia,
Szczerość,
Ludzka godność.
Aleksander Drzewiecki