Implementacja Joomla!

5/5 - (1 vote)

Nadleśnictwo Węgierska Górka składa się z dwóch obrębów: Lipowa i Węgierska Górka i wchodzi w skład Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach. Powierzchnia zasięgu terytorialnego nadleśnictwa wynosi 28 968 ha. Do głównych zadań nadleśnictwa należy prowadzenie spraw związanych z planowaniem, organizacją, koordynacją i nadzorem prac w zakresie: nasiennictwa, szkółkarstwa, hodowli lasu, łowiectwa oraz innych działów zagospodarowania lasu, użytkowania lasu oraz sprzedaży drewna.

Nadleśnictwo prowadzi sprawy związane ze stanem posiadania i ewidencją gruntów, udostępnianiem lasu oraz edukacją leśną społeczeństwa jak również kieruje nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa. Realizuje działania w zakresie prowadzenia Leśnego Kompleksu Promocyjnego oraz tworzenia i redagowania informacji na strony Biuletynu Informacji Publicznej.

W ostatnich dziesięcioleciach zaobserwowano stałe powolne pogarszanie się kondycji lasów. Wpływ na to miało rozpadanie się podstawowego gatunku lasotwórczego w tym regionie – świerka. Przyczyniły się do tego:

  • przewaga jednego gatunku, sztucznie wprowadzonego,
  • zakłócenia hydrologiczne spowodowane anomaliami pogodowymi, spadek retencji obszarów leśnych,
  • choroby systemów korzeniowych spowodowane przez opieńkę,
  • plaga kornika,
  • zaniedbania w higienie lasu właścicieli prywatnych,
  • śniegołomy i wiatrołomy.

Dziś jednym z kluczowych zadań jest opóźnienie procesu wymarcia beskidzkiej świerczyny poprzez usuwanie zarażonych drzew i stopniową przebudowę drzewostanu. Informowanie społeczeństwa o przyczynach dotyczących wzmożonej wycinki świerka odgrywa istotną rolę. Dzięki temu zapobiega się błędnemu postrzeganiu Lasów Państwowych jako podmiotu prowadzącego rabunkową gospodarkę leśną. Również ważne jest nakłonienie do współpracy prywatnych właścicieli lasów, w których rękach znajduje się ok. 1/5 beskidzkich lasów.

Dlatego potrzebna jest kampania informacyjna skierowana do prywatnych właścicieli.

Zarządzanie stroną

Po uruchomieniu serwisu poprzez wpisanie adresu internetowego w przeglądarce pojawia się główna strona, na której znajduje się dodatkowe menu pozwalające zalogować się do panelu administracyjnego.

Rysunek 18. Panel administracyjny Joomla!

Joomla! Administrator jest graficznym interfejsem użytkownika (GUI) (rys.18) służącym do zarządzania witryną. W panelu administracyjnym znajdują się wszystkie konieczne narzędzia do dodawania zawartości, a także do zarządzania konfiguracją oraz wszystkimi składnikami Joomla!

Tabela 3. Opis głównych elementów panelu administracyjnego

Dodaj artykuł Umożliwia dodanie nowego artykułu przypisanego do danej sekcji i kategorii
Artykuły Pozwala przeglądać wszystkie artykuły lub tylko w wybranych sekcjach/kategoriach oraz nimi zarządzać
Materiały statyczne Wyświetla materiały statyczne i pozwala nimi zarządzać
Strona startowa Komponent zarządzający stroną naszego serwisu, która wyświetla się jako pierwsza
Sekcje artykułów Zawiera sekcje do których przyporządkowane są kategorie, z możliwością dodawania, usuwania, edytowania
Kategorie artykułów Zawiera kategorie, w których znajdują się artykuły, publikowania, edytowania lub tworzenia nowych kategorii
Biblioteka mediów Zarządzenie mediami- wczytywanie nowych obrazków, plików dźwiękowych czy wideo
Kosz Miejsce, w którym znajdują się usunięte przez nas elementy menu oraz opublikowane artykuły. Aż do momentu definitywnego usunięcia można je z tego miejsca odzyskać
Menedżer menu Menedżer umożliwia tworzenie wielu menu i wyświetlających je modułów oraz zmianę nazw menu. Z poziomu menedżera menu dostępny jest edytor właściwości menu, umożliwiający zdefiniowanie nazwy – typu menu i tytułu wyświetlającego je modułu, a po utworzeniu menu tylko zmianę nazwy menu
Języki Zmiana języka naszej witryny
Użytkownicy W tym miejscu można zarządzać kontami użytkowników: tworzyć, blokować, usuwać, zmieniać uprawnienia, wylogowywać z serwisu
Konfiguracja Znajduję się tu szczegółowa konfiguracja naszego serwisu, jego lokalizacji, globalnych ustawień co do wyglądu treści oraz konfiguracji bazy danych, konta administratora, statystki strony

Dostosowanie Joomla! dla potrzeb klienta

Głównym zadaniem było stworzenie serwisu internetowego i dopasowanie go dla potrzeb nadleśnictwa Węgierska Górka (rys.19). W założeniu serwis powinien spełniać kilka podstawowych wymogów:

  • powinien być jak najprostszy w obsłudze dla użytkowników mających słabe doświadczenie z komputerem,
  • edycj a serwisu ma być dostępna z różnych miej sc,
  • koszt budowy i utrzymania serwisu powinien być j ak najniższy,
  • nie trzeba stosować specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
  • powinien spełniać rolę informacyjną,
  • promować nadleśnictwo,
  • ma wspomagać pracę leśników.

Przy pierwszym uruchomieniu naszej strony stworzonej w Joomla! mamy serwis z domyślną szatą graficzną, w którym możemy publikować tekst i umieszczać obrazki. Jednak system ma budowę modułową, dzięki czemu dodawanie nowych możliwości nie stanowi problemu. Poniżej znajduje się lista wykorzystanych w projekcie komponentów, które zostały dobrane podczas moich konsultacji z pracownikami nadleśnictwa.

Blog – artykuły z sekcji

Zadaniem stron WWW jest promowanie oraz dostarczanie informacji. Od około roku leśnicy prowadzą kampanię na rzecz ratowania beskidzkich świerków.

Jednym z problemów jest dotarcie i przekonanie właścicieli lasów prywatnych, by usuwali zaatakowane świerki. Leśnicy rozdają ulotki informacyjne, organizują spotkania robocze, proszą o pomoc księży, którzy nawołują z ambon do ratowania lasów. I choć ten problem jest już w bardzo dużym zakresie opisany na wielu internetowych stronach Lasów Państwowych czy stronach poświęconych ekologii, to każda kolejna witryna poruszająca tą tematykę zwiększa szansę dotarcia do zainteresowanych osób.

Treść możemy publikować w postaci blogów lub tabel. Formy blogu używa się w przypadku małej ilości artykułów, są one wyświetlane w całości jeden po drugim. Tabela to lista odnośników do poszczególnych artykułów, jest przydatna przy dużej ilości artykułów. Publikowanie artykułów jest nad wyraz proste, do dyspozycji możemy wybrać jeden z kilku edytorów, które swoim wyglądem przypominają windowsowego WordPada. Wystarczy stworzyć kategorię i przypisywać do niej kolejne artykuły.

Osobisty kalendarz

Do stworzenia kalendarza wykorzystany został komponent ExtCalendar. Osobisty kalendarz jest dostępny tylko dla właściciela strony i grupy osób z odpowiednimi uprawnieniami. Zakładka w menu pojawia się tylko po jego zalogowaniu. Dzieje się tak dzięki przypisaniu tej pozycji menu dostępu specjalny. Dostęp specjalny (ang. special) to uzyskiwany po zalogowaniu się do witryny dostęp dla zarejestrowanych użytkowników, którym administrator witryny nadał specjalne przywileje (przypisał ich do grupy z uprawnieniami specjalnymi). Dzięki takiemu rozwiązaniu kalendarz może służyć do wymiany informacji między pracownikami nadleśnictwa a leśniczym, np. w łatwy sposób można zmienić datę narady lub sprawdzić, kiedy leśniczy ma urlop (rys.21).

Po kliknięciu na wybraną datę mamy szczegółowy podgląd przypisany do wydarzenia (rys.22).

Rysunek 22. Szczegółowy opis wydarzenia „Obchód Terenu”

Dodaj wydarzenie Miesiąc Wykaz Tydzień Dzień Kategorie Znajdź
■■ Wydarzenie: 'Obchód Terenu’
1 Ogólne Data: Poniedziałek, Sierpień 04, Z008 At 08:00
1 To jest domyślna kategoria Czas trwania: 1 dzień
Obchód terenu Podlas, Drągowy. Kontrola pułapek kornika w oddziale 9 i 17, bez uwag.

Obsługa tego komponentu została maksymalnie uproszczona, ponadto jest on w polskiej wersji językowej.

Oferty handlowe

Przy użyciu komponentu JPortfolio, który jest dedykowany do prezentacji produktów zebranych w kategorie, w prosty sposób można stworzyć ofertę handlową danego nadleśnictwa. Jest to ogromne ułatwienie dla ludzi chcących zapoznać się z cenami drewna i innych produktów za pomocą Internetu.

Wadą komponentu jest brak polskiej wersji językowej.

Drewno

Sprzedaż drewna.

Leśnictwo oferuje szeroki asortyment surowca drzewnego takich gatunków jak: świerk, sosna, modrzew, buk, brzoza i in. Sprzedaż drewna prowadzi się bezpośrednio z lasu (loco las) lub ze Składnicy Spedycyjnej Drewna w Węgierskiej Górce, z której istnieje możliwość wysłania ładunku transportem kolejowym i kołowym. Odnośnie zakupu drewna większych ilości należy kontaktować się z:

  • Zastąpcą Nadleśniczego mgr inż. Wojciechem Motyka ( tel. 660 021 358, w.motyka(®katowice.lasy.pl ),
  • Specjalista, ds. marketingu inż. Marcinem Szewczyk ( tel. 033/867 22 12/14, kom. 660 155 458 m.szewczyktąkatowice.lasy.gov.pl ).

Drewno średniowymiarowe opałowe oraz małowymiarowe można bezpośrednio kupować u leśniczych, do których telefony kontaktowe podane są w tabeli „Struktura organizacyjna”.

Ceny detaliczne surowca drzewnego iglastego i liściastego zamieszczone są w dostępnych zestawieniach.

Po wprowadzeniu produktów przyporządkowanych do odpowiednich kategorii możemy załączyć jeden obrazek i umieścić opis korzystając z wbudowanego edytora (rys.24-25). Edycja poszczególnych produktów jest prosta i szybka, dzięki czemu łatwo możemy zaktualizować np. cennik.

Świerk:

Cennik surowca drzewnego iglastego – sprzedaż detaliczna obowiązujący na okres od 17 stycznia 2008r.

L.p. Symbol Klasa wymiarowa Cena netto[1] loco las po zrywce w zł/lm3
1 WńO 2 320
2 3 370
3 1 255
4 WBO 2 280
5 3 300
6 i 250
7 wco 2 270
8 3 290
9 i 150
10 WD 2 180
11 3 191
12 SIO 150
13 S2a 125
14 S2b 170
15 S3a 150
16 S3b 1 130
17 2 130
18 S4 65
19 M2 40

 

„*Do ceny drewna S4 i M2 dolicza się 7% podatku VAT, do ceny stroiszu iglastego 3 % VAT, a do ceny pozostałych sortymentów 22% podatku VAT”

Przy sprzedaży ze składnicy do ceny drewna dolicza się ryczałt składnicowy.

Rysunek 25. Szczegółowa oferta drewna gatunku świerk

Komponent umożliwia edycję CSS, dzięki czemu można dopasować wygląd generowanych stron do szablonu witryny.

Rysunek 26. Główny panel komponentu Forme

Menedżer formularzy Formularze

przychodzące

Dodaj przykładowe dane Forme u1.0.2
Formularz zwrotny
DONATĘ ] Wersja: Forme v1.0.2
Informacja
Wydawca: |©2007
Darowizna Licencja: gnu.org/copyleft/gpl.html GNUA3PL
Wykonaj kopie formularzy Przywróć z kopii

 

Wadą komponentu Forme jest brak możliwości zmiany wyglądu formularza, np. odstępów między poszczególnymi polami (rys.27). Należy również pamiętać, że przesyłane w ten sposób dane nie są w żaden sposób szyfrowane, a więc istnieje możliwość przejęcia ich przez niepożądane osoby.

Rysunek 27. Wygląd gotowego formularza

► BRUDNICA MNISZKA

Numer protokołu * 5
Sporządzony dnia * 30.05.2008
Oddział, pododdział VM
Typ siedliskowy lasu Św yj
Wiek rzeczywisty 20 jJ
Stopień defoliacji *
Bonitacja/zwarcie 30%             –
Liczba samic zaobserwowanych na drzewie * 11|wyślij

 

Biorąc pod uwagę, że w nadleśnictwie korzysta się z około 60-ciu różnych formularzy i blankietów, zastosowanie powyższego komponentu może znacznie ułatwić pracę biurową. Ze względu na to, iż nie każdy ma dostęp do Internetu, rozwiązanie to może jedynie uzupełniać obecnie używane papierowe dokumenty.

Struktura organizacyjna – książka adresowa

Przy użyciu komponentu Kontakty można w łatwy sposób stworzyć strukturę organizacyjną danej firmy, umieścić w nich odpowiednie dane kontaktowe, co ułatwi osobom zainteresowanym jak i samym pracownikom komunikację.

Po utworzeniu interesujących nas kategorii (rys.28) umieszczamy w nich dane poszczególnych osób tworząc w ten sposób uporządkowaną strukturę organizacyjną nadleśnictwa.

Komponent narzuca nam z góry ustawienia strony pozwalając na tylko nieznaczną modyfikację, mimo to jest funkcjonalny a książka adresowa stworzona przy jego pomocy przejrzysta (rys.29).

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej to już niemal standard większości portali internetowych związanych głównie z instytucjami samorządowymi lub publicznymi. Dzięki komponentowi DOCMan możemy w łatwy sposób umieszczać pliki, grupować je w odpowiednie kategorie oraz opisywać, co ułatwi rozeznanie w dokumentach osobom zainteresowanym. Osoba zarządzająca dokumentami ma możliwość podglądu statystyk ściągania poszczególnych plików lub nadawania uprawnień do ściągania plików (rys.31).

Klasyfikacja funkcjonalna zadań Lasów Państwowych O Klasyfikacja funkcjonalna zadań Lasów Państwowych

DOCMan pozwala wczytywać pliki z lokalnego dysku lub „podłączać” pliki znajdujące się na innym serwerze, dzięki czemu możemy zmniejszyć zajmowaną przestrzeń dyskową naszego serwera. Komponent został przetłumaczony na język polski.

Forum dyskusyjne

Forum dyskusyjne jest przeniesioną do struktury stron WWW formą grup dyskusyjnych, która służy do wymiany informacji i poglądów przy użyciu przeglądarki internetowej.

Na stworzonym forum użytkownicy mogą wymieniać poglądy odnośnie ochrony środowiska, zarządzaniem lasu czy prawem leśnym.

Joomlaboard jest komponentem mocno rozbudowanym i z powodzeniem może konkurować z phpBB czy QuickForum – systemami dedykowanymi tylko do tworzenia forów internetowych.

Joomlaboard-Forum

Zadaniem forum jest zachęcić zainteresowane strony do swobodnej wymiany poglądów na różne tematy (rys.34).

Sonda

Ten komponent daje użytkownikom możliwość wypowiedzenia się na dany temat. Dzięki temu możemy zdobyć ważne informacje na interesujący nas temat. Komponent nie ogranicza nas do prowadzenia jednej sondy, umożliwia zarządzanie nawet kilkoma sondami naraz.

W ustawieniach możemy zdefiniować czas pomiędzy głosowaniem dla jednego użytkownika, strony, na których ma pojawiać się sonda oraz listę możliwych, maksymalnie dwunastu odpowiedzi.

Wyniki są gromadzone w bazie danych. Po oddaniu głosu, na ich podstawie w serwisie internetowym są automatycznie publikowane rezultaty (rys.36).

Księga gości

Księga gości pozwala internautom przeglądającym serwis na pozostawienie informacji oraz ocenę strony.

Komponent księgi gości ArtgBook 1.0 b4 został zastosowany w połączeniu z cenzorem nieprzyzwoitych słów BadWord Filter, co skutecznie blokuje wyświetlanie nieprzyzwoitych słów na naszej stronie. O skuteczności tego komponentu możemy przekonać się przy wpisie anonima, gdzie dwa wulgarne słowa zostały zastąpione predefiniowanymi symbolami.

Dodawanie wpisów do księgi gości jest proste, a sposób autoryzacji kodem z obrazka zapobiega automatycznemu tworzeniu wpisów przez roboty sieciowe


[1] Formularze

Kolejna zakładka, do której dostęp mają tylko określeni użytkownicy. Komponent Forme umożliwia tworzenie oraz bezpośrednie wysyłanie formularzy do nadleśnictwa, w których zawarte są informacje z przeprowadzonych prac w lesie (rys.26). Dzięki temu formularze mogą docierać znacznie szybciej, niż tradycyjną drogą, co eliminuje konieczność fizycznego ich przewożenia.

image_pdf

Dodaj komentarz