Przygotowanie danych do implementacji

5/5 - (1 vote)

Konwersja danych

Aplikacja finansowo księgowa firmy napisana w Clipperze 5.3 przechowuje dane w postaci plików DBF. Struktura katalogów samej aplikacji zorganizowana jest w postaci katalogu systemu podstawowego oraz podkatalogów poszczególnych magazynów. Na podstawie

analizy przechowywanych w poszczególnych plikach danych określono że wstępnie na potrzeby sklepu internetowego potrzebnych będzie kilka tabel z systemu podstawowego oraz ze wszystkich poszczególnych magazynów. Rysunek 6 przedstawia fizyczną organizację aplikacji na dysku sieciowym widzianą od strony użytkowników sieci Windows a z drugiej strony od wewnątrz serwera. Z poziomu użytkownika widziana jest struktura katalogów począwszy od wnętrza katalogu „sklep” bowiem tak udostępniony zasób Samby jest mapowany jako dysk logiczny.

Położenie całości aplikacji magazynowej na dyskach serwera umożliwiło dostęp do tych danych pod kątem ich konwersji dla sklepu internetowego, bez zbędnego obciążania sieci wewnętrznej transferami a jedynie obróbką samych danych na poziomie serwera. W celu zapewnienia integralności danych konwersja wykonuje się automatycznie w godzinach nocnych, tak aby to nie kolidowało z działalnością firmy a jednocześnie zapewniało aktualność danych. Charakter działania aplikacji magazynowej wymusił takie przystosowanie modułu konwersji do struktury katalogów, aby dodanie kolejnych magazynów automatycznie zapewniało pobieranie danych także z nich.

W celu konwersji z formatu DBF do formatu tekstowego rozpatrywano dwa warianty. Pierwszy opierał się na konwersji skryptem napisanym w języku Perl natomiast drugi zakładał wykorzystanie gotowego i wielokrotnie szybszego programu w języku C którego autorem jest Brad Eacker a kod był opublikowany w 1994r w grupach USENET.

Ostatecznie przeważyła szybkość konwersji nad elastycznością rozwiązania w Perlu. Chcąc jednak zachować możliwość dostosowywania „wyciąganych” danych z tabel DBF, wyjściowe pliki po kompletnej konwersji DBF na TXT obrabiane są już skryptem shellowym napisanym z wykorzystaniem natywnych unixowi narzędzi takich jak awk czy tr.

Poniższy listing prezentuje ten skrypt opatrzony komentarzami wyjaśniającymi wykonywane działania:

Skrypt służy do konwersji danych z formatu DBF (z systemu MGZ) na formaty wykorzystywane w systemie SQL eMarket. Na początku wyświetla informacje o zadaniu oraz ustawia maskę tworzenia plików (umask 027), co zapewnia odpowiednie prawa dostępu do plików. Następnie skrypt definiuje zmienne, które zawierają ścieżki do katalogów i programów wykorzystywanych w konwersji, takie jak KAT_MGZ, KAT_TMP oraz DBFLST.

Skrypt usuwa stare pliki .LST i .IN z poprzednich konwersji, aby uniknąć ich nakładania się. Kolejnym krokiem jest przetwarzanie plików DBF na format LST, co odbywa się przy użyciu programu DBFLST dla różnych plików, takich jak CENNIK.DBF, CENY_DEW.DBF, ODBIORCY.DBF czy DOSTAWCY.DBF. Następnie, w przypadku danych magazynowych, skrypt iteruje po katalogach z magazynami w systemie MGZ, przetwarzając pliki MAGAZYN.DBF na plik .LST w katalogu tymczasowym.

Po konwersji do formatu LST skrypt przetwarza te pliki za pomocą narzędzia awk, które usuwa zbędne spacje, zamienia tekst na wielkie litery i wstawia odpowiednie separatory, tworząc pliki .IN. Po tej operacji pliki LST są usuwane, a następnie skrypt ustawia odpowiednie prawa dostępu do nowych plików .IN.

Skrypt wyświetla zajętość plików .IN w katalogu tymczasowym i uruchamia transfer plików na serwer eMarket za pomocą FTP, korzystając z listy poleceń zapisanej w pliku transfer. Na końcu skrypt informuje o zakończeniu transferu, wyświetlając komunikat „Załadowane”.

Archiwizacja i przesyłanie danych

Skrypty są wywoływane cyklicznie co noc wykonując wstępne przygotowanie danych oraz ich przesłanie przy pomocy ftp na serwer internetowy, gdzie następuje dalsza faza obróbki danych i ich ładowanie do PostgreSQL. Oprócz skasowania starych zbiorów i wkopiowania na ich miejsce nowych wykonywana jest także archiwizacja. Przy pomocy poniższej listy poleceń skryptu „transfer” dane przekazywane są protokołem ftp na serwer internetowy:

Skrypt rozpoczyna połączenie z serwerem FTP o nazwie inet-serwer w trybie binarnym, co zapewnia poprawny transfer plików, w tym tych zawierających dane nie tekstowe. Następnie zmienia katalog roboczy na serwerze FTP na /home/bazy/emarket/tmp, gdzie znajdują się pliki do przesłania. Przed przesłaniem nowych plików skrypt usuwa stare pliki, takie jak CENNIK.IN, CENY_DEW.IN, DOSTAWCY.IN, MAGAZYN.IN oraz ODBIORCY.IN, aby uniknąć konfliktów.

Po usunięciu poprzednich plików skrypt przesyła nowe pliki z lokalnego katalogu /bofh/bazy/emarket/tmp do katalogu /home/bazy/emarket/tmp na serwerze FTP. Komendy put przesyłają odpowiednie pliki, takie jak CENNIK.IN, CENY_DEW.IN, DOSTAWCY.IN, MAGAZYN.IN i ODBIORCY.IN. Następnie skrypt wykonuje komendę ls, która wyświetla zawartość katalogu na serwerze FTP, pozwalając sprawdzić, czy pliki zostały prawidłowo przesłane.

Na końcu skrypt kończy połączenie z serwerem FTP za pomocą komendy bye. Skrypt zapewnia prawidłowy transfer danych oraz dba o to, by pliki były aktualizowane na serwerze.

Wyniki wykonania całej operacji są „wyświetlane” na standardowe wyjście (stdout) a następnie wysyłane pocztą email do administratora. Pozwala to na kontrolę poprawności działania całej operacji, gdyż odbywa się ona bezobsługowo. Cykliczność wykonania tych działań realizowana jest dwoma wpisami w pliku konfiguracyjnym crontab. Zapewniają one oprócz konwersji i przekazania danych na serwer internetowy także archiwizację całości systemów finansowo księgowych firmy i umieszczenie ich w katalogu udostępnionym obsłudze w celu przegrania na wymienne nośniki:

Skrypt do archiwizacji jest uruchamiany codziennie o 3:00 w nocy, w dni robocze (od poniedziałku do soboty), przez cron. W jego pierwszej części, po wstawieniu tematu wiadomości „Status archiwizacji”, skrypt wyświetla informacje o rozpoczynającej się archiwizacji.

Następnie w skrypcie ustawiana jest zmienna d1adaty, która pobiera aktualną datę w formacie 20yyMMdd, co pozwala na nadanie odpowiedniej nazwy archiwum. Skrypt przygotowuje dwa zestawy danych do archiwizacji: dane księgowości (KSH) oraz dane magazynowe (MGZ). Po przejściu do odpowiednich katalogów (/work/ksieg dla księgowości i /work/sklep dla magazynów), skrypt wykonuje komendy tar do spakowania danych w formie archiwum .tgz. Wynikiem są pliki ksz<d1adaty>.tgz i mzz<d1adaty>.tgz, które są zapisane w katalogu /home/archiwa.

Po zakończeniu archiwizacji, skrypt wyświetla zajętość plików w katalogu /home/archiwa za pomocą du -k, a także sprawdza dostępność miejsca na dyskach poleceniem df -ki. Na końcu skrypt wypisuje komunikat „KONIEC”, informując o zakończeniu procesu.

Warto zauważyć, że w konfiguracji cron używamy harmonogramu 0 3 * * 1,2,3,4,5,6 dla archiwizacji, co oznacza uruchamianie tego zadania codziennie o 3:00 rano, w dni robocze (od poniedziałku do soboty). Kolejny cron o 20:00 wykonuje konwersję danych, używając skryptu /bofh/bazy/emarket/konwersja. W obu przypadkach wyniki błędów są przesyłane na adres operator za pomocą sendmail.

Struktura konwertowanych plików

W celu wykonania operacji konwersji danych na potrzeby sklepu internetowego poddano analizie zawartość poszczególnych plików DBF systemów magazynowych. Wyodrębniono przydatne tabele i na ich podstawie określone pola niezbędne dla działania sklepu. Poniższy fragment każdego z plików przekazywanych do zaimportowania do bazy SQL obrazuje jakie dane są wykorzystane z systemów finansowo księgowych firmy:

Plik CENNIK.IN zawiera informacje o towarach. Każdy rekord składa się z czterech pól: identyfikatora towaru (ind), nazwy towaru w kodowaniu cp852, oznaczenia producenta oraz stanu magazynowego i stawki VAT. Na przykład, w pierwszym wierszu 167636 to identyfikator towaru, a nazwa towaru to „UCHWYT ZEZ+OBEJMA FI 40”, oznaczenie producenta to „UCHWYT ZEZ+OBEJMA”, stan wynosi 16, a VAT to 22.

Plik CENY_DEW.IN zawiera ceny netto towarów. Każdy rekord ma identyfikator towaru, cenę netto i symbol waluty. Na przykład, dla towaru o identyfikatorze 330055 cena netto wynosi 1146.72 w walucie ZLP.

Pliki DOSTAWCY.IN i ODBIORCY.IN zawierają dane o dostawcach i odbiorcach. Każdy rekord składa się z identyfikatora (ind), krótkiej nazwy (nazwa krotka), pełnej nazwy (nazwa długa), adresów (od adres1 do adres6), oraz numeru NIP. Na przykład, dostawca o identyfikatorze 1 to firma „WIZJA TV”, której adres to „UL. PAWINSKIEGO 5A/BLOK D, 02-106 WARSZAWA”.

Plik MAGAZYN.IN zawiera dane o stanach magazynowych. Każdy rekord składa się z identyfikatora towaru (ind), daty (w formacie YYYYMMDD), stanu dyspozycyjnego i stanu księgowego. Na przykład, dla towaru o identyfikatorze 240029 stan dyspozycyjny i stan księgowy wynoszą oba 2.

Te pliki stanowią zestaw danych, które są używane w systemie do zarządzania towarami, cenami, dostawcami, odbiorcami oraz stanami magazynowymi.

Słownik Collinsa

5/5 - (1 vote)

FIRMA: Young Digital Poland S.A.

PROBLEM: niewykorzystanie możliwości oferowanych przez otwarty mo­del dostawcy treści, pojawienie się niezależnych interfejsów użytkownika przykładem efektów zewnętrznych w ramach ułomności wolnego rynku

Firma YDP S.A. jest światowym liderem w produkcji interaktywnych pro­gramów do nauki języków obcych. Zdobyła wiele nagród w kraju i za granicą. Jej produkty cieszą się dużą popularnością. Jednak firma nie wykorzystuje wszystkich możliwości, jakie stwarzają nowe metody w inżynierii oprogra­mowania. Przedmiotem niniejszego studium jest jej najbardziej popularny produkt – Słownik Collinsa. Firma występuje tu jako klasyczny dostawca treści, którą jest baza słownika. Interfejs użytkownika jest realizowany we­dług zamkniętych metod tylko dla jednej platformy systemowej – Microsoft Windows, natomiast sposób komunikacji z plikami danych, którego otwarcie umożliwiłoby niezależnym programistom napisanie własnych przeglądarek, nie został upubliczniony. Możliwe, że poprzez wymóg używania jedynie ory­ginalnego interfejsu, zamiarem firmy było narzucenie w ten sposób użytkow­nikowi pewnych ograniczeń co do sposobu wykorzystania bazy słownika. Jed­nak powstanie, przy wykorzystaniu inżynierii wstecznej, otwartych nakładek na pliki danych,[1] ukazuje krótkowzroczność takich planów.

Aczkolwiek, mimo iż firma nie zrealizowała swoich założeń, to odniosła pewne korzyści związa­ne z przeniesieniem słownika na inną platformę systemową bez konieczności angażowania się w ten proces i nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. Jest to przykład efektów zewnętrznych, będących jedną z ułomności mechanizmu wolnego rynku. Jednak zamierzone wykorzystanie tu otwartego modelu biznesowego dostawcy treści, polegające na tworzeniu interfejsu użytkownika według modelu bazarowego lub przynajmniej poprzez udostępnienie sposobu komunikacji z bazą słownika i objęcie patronatu me­dialnego nad procesem tworzenia innych nakładek, przyniosłoby firmie więcej korzyści. Przede wszystkim poprawiłoby to wizerunek firmy i przysporzyło jej więcej zadowolonych i lojalnych klientów, którzy chętniej by kupowali in­ne jej programy i usługi. Koszty produkcji i utrzymania interfejsu były by mniejsze, zaś użytkownicy otrzymaliby produkt odpowiadający dokładnie ich wymaganiom. Wszystko to przełożyłoby się na wzrost sprzedaży i zwiększe­nie zysków firmy.

Słownik Collinsa to popularny słownik językowy, który oferuje bogaty zbiór definicji, tłumaczeń, synonimów i przykładów użycia słów w kontekście. Jest dostępny w wersji papierowej oraz w formie elektronicznej, zarówno jako aplikacja, jak i strona internetowa. Słownik ten jest ceniony za szczegółowość i aktualność, a także za pomoc w nauce języka angielskiego.

Collins oferuje różne edycje, w tym słowniki przeznaczone dla uczniów, tłumaczące trudniejsze słowa i wyrażenia, a także wersje bardziej zaawansowane, które przybliżają subtelne różnice w znaczeniach słów. Słownik Collinsa charakteryzuje się również tym, że uwzględnia zmieniający się język, co oznacza, że w jego zasobach znajdują się nowoczesne słowa, które dopiero weszły do powszechnego użytku.

Collins jest również znany z Collins English Dictionary, który zawiera dokładne definicje i jest jednym z najczęściej używanych słowników w Wielkiej Brytanii. Dzięki systemowi przeszukiwania i zaawansowanej technologii, użytkownicy mogą łatwo znaleźć interesujące ich hasła i sprawdzić różne warianty językowe, a także poznać pochodzenie słów.


[1] Mowa tu o programach ydpdict oraz kydpdict przeznaczonych dla systemów Uniksowych.

Podsumowanie pracy dyplomowej

5/5 - (1 vote)

Na podstawie doświadczeń zebranych podczas budowy aplikacji sklepu internetowego, można z całą pewnością stwierdzić, iż na obecnym etapie rozwoju oprogramowania OpenSource jest możliwe szybkie i efektywne projektowanie oraz wdrażanie różnego rodzaju systemów i aplikacji sieciowych. Wysoka jakość oprogramowania tworzonego przez społeczność internetową, gwarantuje zarówno dalszy efektywny rozwój tej idei darmowego tworzenia systemów, czy też wręcz ustanawiania nowych standardów. Rozwój publicznie dostępnego oprogramowania umożliwia samodzielne budowanie skomplikowanych serwisów internetowych, finansowych, naukowych czy rozrywkowych.

Kod źródłowy jest powszechnie dostępny co doskonale wpływa na szybkość poprawiania znalezionych błędów a tym samym na wysoką jakość tworzonych systemów. Dokumentacja tworzona na potrzeby rozwijanych narzędzi jest wysokiej jakości „źródłem” niewyczerpanej wprost wiedzy. Projekt sklepu internetowego początkowo pomyślany jako niewielki program promowania i sprzedaży towarów, rozwija się szybko w kierunku całego i skomplikowanego systemu, zapewniającego nie tylko obsługę sprzedaży online.

Niejako „przy okazji” powstał cały serwis internetowy firmy, rozwijane są moduły realizowania zamówień. W planach przewidziane jest skonstruowanie platformy współpracy i wymiany towarowej pomiędzy partnerami handlowymi. Korzystając ze zbudowanego zaplecza informatycznego, wdrożono systemy pocztowe, autoryzacji umów sprzedaży ratalnej, natychmiastowej aktywacji telefonów PlusGSM i wiele innych. Zastosowane narzędzia pozwoliły na znaczne oszczędności i były ekonomicznie uzasadnionym rozwiązaniem szczególnie polecanym dla firm sektora małej i średniej przedsiębiorczości.

Dzięki wykorzystaniu rozwiązań OpenSource, możliwe było zbudowanie platformy, która w pełni odpowiada na specyficzne potrzeby i wymagania biznesowe. To rozwiązanie pozwala na elastyczność w dostosowywaniu systemu do zmieniających się warunków rynkowych, jednocześnie gwarantując wysoką jakość oraz bezpieczeństwo. Jednym z kluczowych atutów tej technologii jest możliwość jej szybkiej rozbudowy i integracji z innymi systemami, co pozwala na dynamiczny rozwój serwisów oraz usług. Ponadto, dostępność gotowych modułów i rozwiązań, które można łatwo wdrożyć, znacząco przyspiesza proces implementacji nowych funkcjonalności.

Społeczność OpenSource pełni również rolę wsparcia technicznego, oferując pomoc w rozwiązaniu problemów i udostępniając zasoby, które są nieocenione w codziennej pracy nad rozwojem oprogramowania. Wieloletnie doświadczenie oraz wymiana wiedzy pomiędzy użytkownikami sprawiają, że korzystanie z takich narzędzi staje się coraz bardziej efektywne i stabilne. Przykładem może być wykorzystanie frameworków, które umożliwiają łatwiejsze zarządzanie dużymi ilościami danych oraz zapewniają bezpieczne środowisko pracy, zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. Systemy OpenSource stały się fundamentem wielu nowoczesnych platform, zarówno w kontekście e-commerce, jak i szeroko rozumianych systemów informatycznych.

Dzięki temu podejściu, małe i średnie przedsiębiorstwa mają dostęp do narzędzi, które wcześniej były zarezerwowane tylko dla dużych korporacji, a koszt wdrożenia takich systemów jest znacznie niższy. Oprogramowanie OpenSource pozwala również na lepszą kontrolę nad procesem rozwoju aplikacji, co jest szczególnie istotne w przypadku szybko zmieniającego się rynku internetowego. Wykorzystanie takich narzędzi umożliwia przedsiębiorcom nie tylko oszczędności, ale także większą kontrolę nad swoimi danymi i procesami operacyjnymi, co w długoterminowej perspektywie przynosi wymierne korzyści.

Finalnie, rozwiązania OpenSource stają się kluczowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Dzięki otwartym licencjom i dostępności kodu źródłowego, firmy mogą rozwijać swoje produkty w sposób niezależny, wprowadzając innowacyjne funkcje i modyfikacje, które zwiększają ich wartość na rynku. Korzystanie z takich narzędzi to inwestycja w rozwój technologiczny, która umożliwia firmom nie tylko usprawnienie operacji, ale także dotarcie do nowych rynków i klientów.

Instalacja i deinstalacja komponentów Joomla

5/5 - (1 vote)

Instalowanie lub odinstalowanie komponentów są procesami maksymalnie uproszczonymi. Wystarczy wczytać ścieżkę do pliku ze spakowanym komponentem i kliknąć Wczytaj plik i zainstaluj (rys16).

Rysunek 16. Instalowanie nowego komponentu

W sieci Internet znajduje się wiele różnych komponentów, lecz niektóre z nich nie działają poprawnie lub w ogóle nie da się ich zainstalować (rys.17). Najczęstsze powody konfliktów to zła konfiguracja serwera PHP. Również wszelkie udoskonalenia komponentów przez użytkowników mogą zawierać błędy w kodzie. Za brak polskich liter najczęściej odpowiada złe kodowanie w sekcji head np. ISO-8859-1 (zachodnioeuropejskie, nie uwzględniające polskich znaków) zamiast ISO-8859-2 (środkowoeuropejskie, uwzględniające polskie znaki).

Rysunek 17. Przykład instalatora komponentu Quiz 0.81pl zawierającego błędy.

Parse error parse error, unexpected in C:\ProgramFiles\WebServ\httpd\administrator\components\com_quiz\mstall.qmz.php online 23

Instalacja i deinstalacja komponentów Joomla to procesy, które są kluczowe dla efektywnego zarządzania rozszerzeniami w systemie zarządzania treścią Joomla. Komponenty w Joomla to rozbudowane moduły, które dodają funkcjonalności do witryny, takie jak formularze kontaktowe, galerie zdjęć, systemy e-commerce czy forum dyskusyjne. Poniżej przedstawiam szczegółowy opis procesu instalacji oraz deinstalacji tych komponentów.

Instalacja komponentów w Joomla

Instalacja komponentów w Joomla jest stosunkowo prostym procesem, który można wykonać bezpośrednio z panelu administracyjnego. Po pierwsze, należy pobrać plik instalacyjny komponentu, który zwykle ma rozszerzenie .zip i zawiera wszystkie niezbędne pliki. Aby zainstalować komponent, należy zalogować się do panelu administracyjnego Joomla i przejść do sekcji „Rozszerzenia” w menu głównym, a następnie wybrać opcję „Zainstaluj”. Na ekranie pojawi się formularz umożliwiający przesłanie pliku .zip z lokalnego dysku.

Po wybraniu odpowiedniego pliku instalacyjnego, klikamy przycisk „Prześlij i Zainstaluj”. Joomla automatycznie zainstaluje komponent oraz jego powiązane pliki, takie jak tabele w bazie danych, pliki językowe czy inne zasoby. Po zakończeniu instalacji komponent pojawi się w menu „Komponenty”, a użytkownik może od razu przystąpić do jego konfiguracji i dostosowywania do potrzeb witryny. Warto zaznaczyć, że niektóre komponenty wymagają dodatkowych uprawnień serwera lub spełnienia określonych wymagań systemowych, takich jak wersja PHP lub bazy danych.

Aktualizacja komponentów Joomla

Wiele komponentów Joomla ma mechanizm automatycznej aktualizacji. Gdy dostępna jest nowa wersja komponentu, system Joomla powiadomi użytkownika o konieczności aktualizacji. Aby zaktualizować komponent, należy przejść do sekcji „Rozszerzenia”, a następnie kliknąć „Zarządzaj” i „Aktualizacje”. Wyszukiwanie dostępnych aktualizacji jest szybkie, a proces samej aktualizacji odbywa się zazwyczaj za pomocą jednego kliknięcia. Jednak w przypadku bardziej zaawansowanych komponentów może być konieczne ręczne pobranie najnowszej wersji ze strony producenta i ponowne przeprowadzenie procesu instalacji.

Deinstalacja komponentów Joomla

Deinstalacja komponentów w Joomla jest równie prosta, jak ich instalacja. Aby usunąć komponent, należy przejść do sekcji „Rozszerzenia”, a następnie kliknąć „Zarządzaj” i wybrać „Zainstalowane”. Na liście zainstalowanych komponentów, należy znaleźć ten, który chcemy usunąć, a obok jego nazwy kliknąć ikonę kosza, oznaczającą deinstalację. Joomla zapyta, czy na pewno chcemy usunąć dany komponent, a po potwierdzeniu, proces deinstalacji rozpocznie się automatycznie.

Warto zwrócić uwagę, że deinstalacja komponentu może pozostawić niektóre dane w bazie danych, zwłaszcza jeżeli komponent przechowywał informacje użytkownika lub miał dodatkowe ustawienia. Dlatego w przypadku usuwania komponentu, który mógłby pozostawić ślady w systemie, warto ręcznie sprawdzić i wyczyścić bazę danych, aby uniknąć zbędnych danych.

Zarządzanie komponentami po instalacji

Po zainstalowaniu komponentu w Joomla, użytkownik może zarządzać jego ustawieniami poprzez odpowiednią sekcję w panelu administracyjnym. Każdy komponent posiada własny interfejs konfiguracyjny, który pozwala na dostosowanie jego funkcjonalności do potrzeb witryny. W zależności od rodzaju komponentu, użytkownicy mogą skonfigurować opcje takie jak wygląd, dostępność, integrację z innymi systemami, a także ustawienia bezpieczeństwa. Dobre zarządzanie komponentami jest kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności i bezpieczeństwa strony internetowej.

Problemy podczas instalacji i deinstalacji komponentów

Czasami mogą wystąpić problemy podczas instalacji lub deinstalacji komponentów. Może to być spowodowane niekompatybilnością wersji Joomla z danym komponentem lub brakiem odpowiednich uprawnień serwera. W takim przypadku warto sprawdzić wymagania systemowe komponentu, zaktualizować Joomla do najnowszej wersji lub skontaktować się z producentem komponentu. W przypadku deinstalacji, jeśli komponent nie chce się usunąć, można użyć narzędzi do czyszczenia bazy danych lub skorzystać z trybu debugowania w Joomla, aby zidentyfikować problem.

Instalacja i deinstalacja komponentów w Joomla to ważny aspekt zarządzania stroną internetową opartą na tym systemie. Dzięki intuicyjnym narzędziom dostępnym w panelu administracyjnym, procesy te są szybkie i łatwe do wykonania, co pozwala na dynamiczny rozwój i dostosowywanie witryny do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Wstęp pracy dyplomowej

Oceń tę pracę

Przedstawiony projekt systemu internetowej sprzedaży towarów jest fragmentem całości serwisu internetowego firmy. Został on zbudowany przy wykorzystaniu narzędzi i oprogramowania OpenSource. Korzysta z istniejących w aplikacjach finansowo księgowych danych, gromadzonych w codziennej działalności przedsiębiorstwa. Za kryterium podstawowe przyjęto ekonomiczne dostosowanie tworzonych rozwiązań pod kątem zastosowania takiego modelu sklepu internetowego w firmach małej i średniej wielkości. Kod aplikacji jest wysoce elastyczny i pozwala na swobodne modyfikowanie zarówno formatu wejścia danych jak i interfejsu użytkownika oraz wkomponowanie w istniejący serwis internetowy firmy. Aktualna działająca aplikacja sklepu internetowego znajduje się pod adresem: vt.pl gdzie jest użytkowana i stale rozwijana. W rozwój aplikacji sklepu internetowego oraz całości serwisu firmy duży wkład pracy stale wnosi mój przyjaciel Radosław Wierzbicki za co niniejszym składam mu podziękowanie.

Cel i zakres pracy

Rozdział I omawia założenia wstępne, przedstawia charakter pracy oraz metody i narzędzia zastosowane w budowie aplikacji. Omówiono tutaj uwarunkowania ekonomiczne powstającego systemu oraz zaprezentowano bazę systemową oprogramowania.

Rozdział II przedstawia teorię i funkcjonowanie sklepu internetowego, ukazuje wymagania użytkowników dotyczące działania serwisów internetowych firm. Przedstawia wpływ marketingu i reklamy na popularność serwisu. Prezentuje zasady działania oraz model logiczny i funkcjonalny tego typu aplikacji internetowych.

Rozdział III prezentuje przygotowanie danych na potrzeby sklepu internetowego. Przedstawia sposoby konwersji, archiwizacji i przesyłania danych pomiędzy serwerami i aplikacjami istniejącymi w przedsiębiorstwie. Pokazuje procedury konwersji i obróbki danych oraz ich automatyczny załadunek do systemu bazodanowego.

Rozdział IV omawia strukturę i organizację bazy danych sklepu. Prezentuje skrypty administracyjne i bazodanowe systemu oraz omawia ich budowę i działanie. Przedstawia podział funkcjonalny konstruowanych podprocedur oraz strukturę bazy SQL.

Rozdział V prezentuje wyszukiwarkę towarów, koncepcję i zasadę działania oraz kod źródłowy. Omawia napotykane problemy optymalizacji zapytań do bazy danych i sposoby ich rozwiązywania.

Rozdział VI przedstawia dalsze cele i kierunki rozwoju projektu sklepu internetowego. Omawia budowę interfejsu rejestracji informacji dodatkowych o towarach oraz model i zasadę działania „koszyka” na towary. Prezentuje stosowane metody śledzenia i utrzymywania sesji pomiędzy webserwerem a przeglądarką klienta.

Podsumowanie pracy omawia zebrane podczas budowy projektu wnioski i doświadczenia.