Przemyt ten jest kontrolowany przez dobrze zorganizowane gangi przestępcze o hierarchicznej strukturze organizacyjnej. Na czele takiej grupy stoi „organizator”, osoba ta zazwyczaj prowadzi legalną działalność gospodarczą, która jest przykrywką działań przestępczych. Natomiast głęboka wewnętrzna konspiracja zapewnia tym organizacjom duże możliwości działania.26
Kradzieże i przemyt samochodów są wielkim źródłem brudnych pieniędzy. Tak więc ogromne pieniądze, którymi obracają te grupy pozwalają na wykorzystanie w swoim procederze najnowszej techniki oraz metod kamuflażu.
Część z uzyskiwanych z nielegalnych źródeł dochodów jest przeznaczana na przekupywanie urzędników państwowych. Sprzedajni informatorzy rekrutują się zarówno spośród pracowników urzędów komunikacyjnych i celnych, funkcjonariuszy służby granicznej jak i policjantów. Kradzież i przemyt samochodów są „organizowane” zazwyczaj na zamówienie konkretnego odbiorcy.
Ujawniane są wciąż nowe „mafie samochodowe”, które specjalizują się w kradzieży luksusowych pojazdów (Mercedesy, BMW, Audi, Ferrari) we Włoszech, Francji, Niemczech, Austrii i Belgii. Za pośrednictwem siatki handlarzy, wprowadzane są na rynek używanych pojazdów w Rumunii, Bułgarii, Polsce, na Białorusi i Ukrainie, a nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.27
Zorganizowane gangi zajmujące się kradzieżą i przemytem samochodów mają ogromne wpływy i działają na wielką skalę. Uruchamiają całe przedsiębiorstwa trudniące się zmianą koloru nadwozia, numerów silnika i podwozia oraz wyrobieniem fałszywych dowodów rejestracyjnych lub rejestrowaniem samochodów przez skorumpowanych urzędników.
Gangi samochodowe rozszerzają swoje wpływy terytorialne i społeczne.28
Do najczęściej spotykanych form wprowadzania na polski obszar celny pojazdów z naruszeniem przepisów należą:
- typowy przemyt samochodów,
- przemytu z zachowaniem pozorów legalności działania.
Typowy przemyt samochodów polega na nielegalnym wprowadzeniu pojazdów z pominięciem formalności celnych. Forma ta przybiera najczęściej postać:
- siłowego przekraczania granicy, najczęściej kradzionymi autami,
- przemyt samochodów w oplombowanych kontenerach, naczepach, często pod osłoną dokumentów gwarancyjnych,
- przewozu przez obywateli polskich samochodów nabytych za granicą, zaopatrzonych wcześniej w tablice rejestracyjne z polskimi numerami i dowodami rejestracyjnymi,
- przywozu, w miejsce starych, nowych samochodów z zachowaniem tej samej marki, barwy, numerów rejestracyjnych identyfikujących pojazd oraz dowodów rejestracyjnych,
- przywozu tego samego samochodu, ale z zamontowanymi licznymi nowymi częściami.
Przemyt z zachowaniem pozorów legalności polega na przekraczaniu granicy przez cudzoziemców, często polskiego pochodzenia, i pozostawieniu w Polsce pojazdu na stałe bez dokonania odprawy ostatecznej. Pozostawiane są też pojazdy, które w wyniku wypadku straciły swoje walory użytkowe, a koszty transportu, remontu i stopień ogólnego zużycia nie znajdują ekonomicznego uzasadnienia w ich powrocie do kraju macierzystego.
Bywa, że przemyt z zachowaniem pozorów legalności przybiera charakter zorganizowany. Wtedy samochody te po przekroczeniu granicy są legalnie rejestrowane na podstawie sfałszowanych dokumentów celnych i rejestracyjnych, a następnie sprzedawane, najczęściej na giełdzie i w autokomisach. Polskie gangi samochodowe pracują dla wielu wschodnich grup przestępczych. Polacy odpowiedzialni są za przemyt aut z Zachodu do Polski, przebicie numerów w kraju i transport na wschodnią granicę, a grupy przestępcze ze Wschodu organizują zbyt w swoich krajach lub ekspediują je dalej.
Inną formą przemytu samochodów z zachowaniem pozorów legalności jest zgłaszanie przez obywateli polskich, na stałe zamieszkałych za granicą, chęci przesiedlenia się wraz z całym swoim majątkiem, a więc i z samochodem. Następnie osoby te odstępują od pierwotnego zamiaru, pozostawiając w Polsce wcześniej przywieziony pojazd, faktycznie bez opłat celnych i podatkowych.
Nagminnym zjawiskiem jest przewóz nowych części samochodowych bądź też całych samochodów w stanie rozmontowanym przez różne przejścia graniczne i w różnym czasie, które po złożeniu rejestrowane są jako tzw. „składaki”. Przy niemieckich drogach prowadzących do przejść granicznych bardzo dużo jest warsztatów, które są wyspecjalizowane w demontażu pojazdów.29
—
26 B. Hołyst „Kryminalistyka”, Warszawa 1996r., s.255-256
27 Życie gospodarcze 1997r., nr 11 „Źródła brudnych dochodów” J.W. Wójcik
28 Życie gospodarcze 1997r., nr 11 „Źródła brudnych dochodów” J.W. Wójcik
29 B. Hołyst „Kryminalistyka”, Warszawa 1996r., s.256-257