Słownik Collinsa

5/5 - (1 vote)

FIRMA: Young Digital Poland S.A.

PROBLEM: niewykorzystanie możliwości oferowanych przez otwarty mo­del dostawcy treści, pojawienie się niezależnych interfejsów użytkownika przykładem efektów zewnętrznych w ramach ułomności wolnego rynku

Firma YDP S.A. jest światowym liderem w produkcji interaktywnych pro­gramów do nauki języków obcych. Zdobyła wiele nagród w kraju i za granicą. Jej produkty cieszą się dużą popularnością. Jednak firma nie wykorzystuje wszystkich możliwości, jakie stwarzają nowe metody w inżynierii oprogra­mowania. Przedmiotem niniejszego studium jest jej najbardziej popularny produkt – Słownik Collinsa. Firma występuje tu jako klasyczny dostawca treści, którą jest baza słownika. Interfejs użytkownika jest realizowany we­dług zamkniętych metod tylko dla jednej platformy systemowej – Microsoft Windows, natomiast sposób komunikacji z plikami danych, którego otwarcie umożliwiłoby niezależnym programistom napisanie własnych przeglądarek, nie został upubliczniony. Możliwe, że poprzez wymóg używania jedynie ory­ginalnego interfejsu, zamiarem firmy było narzucenie w ten sposób użytkow­nikowi pewnych ograniczeń co do sposobu wykorzystania bazy słownika. Jed­nak powstanie, przy wykorzystaniu inżynierii wstecznej, otwartych nakładek na pliki danych,[1] ukazuje krótkowzroczność takich planów.

Aczkolwiek, mimo iż firma nie zrealizowała swoich założeń, to odniosła pewne korzyści związa­ne z przeniesieniem słownika na inną platformę systemową bez konieczności angażowania się w ten proces i nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. Jest to przykład efektów zewnętrznych, będących jedną z ułomności mechanizmu wolnego rynku. Jednak zamierzone wykorzystanie tu otwartego modelu biznesowego dostawcy treści, polegające na tworzeniu interfejsu użytkownika według modelu bazarowego lub przynajmniej poprzez udostępnienie sposobu komunikacji z bazą słownika i objęcie patronatu me­dialnego nad procesem tworzenia innych nakładek, przyniosłoby firmie więcej korzyści. Przede wszystkim poprawiłoby to wizerunek firmy i przysporzyło jej więcej zadowolonych i lojalnych klientów, którzy chętniej by kupowali in­ne jej programy i usługi. Koszty produkcji i utrzymania interfejsu były by mniejsze, zaś użytkownicy otrzymaliby produkt odpowiadający dokładnie ich wymaganiom. Wszystko to przełożyłoby się na wzrost sprzedaży i zwiększe­nie zysków firmy.

Słownik Collinsa to popularny słownik językowy, który oferuje bogaty zbiór definicji, tłumaczeń, synonimów i przykładów użycia słów w kontekście. Jest dostępny w wersji papierowej oraz w formie elektronicznej, zarówno jako aplikacja, jak i strona internetowa. Słownik ten jest ceniony za szczegółowość i aktualność, a także za pomoc w nauce języka angielskiego.

Collins oferuje różne edycje, w tym słowniki przeznaczone dla uczniów, tłumaczące trudniejsze słowa i wyrażenia, a także wersje bardziej zaawansowane, które przybliżają subtelne różnice w znaczeniach słów. Słownik Collinsa charakteryzuje się również tym, że uwzględnia zmieniający się język, co oznacza, że w jego zasobach znajdują się nowoczesne słowa, które dopiero weszły do powszechnego użytku.

Collins jest również znany z Collins English Dictionary, który zawiera dokładne definicje i jest jednym z najczęściej używanych słowników w Wielkiej Brytanii. Dzięki systemowi przeszukiwania i zaawansowanej technologii, użytkownicy mogą łatwo znaleźć interesujące ich hasła i sprawdzić różne warianty językowe, a także poznać pochodzenie słów.


[1] Mowa tu o programach ydpdict oraz kydpdict przeznaczonych dla systemów Uniksowych.

image_pdf

Dodaj komentarz