Disaster mobile PL

5/5 - (1 vote)

Wczoraj skończyłem dwudniowe testy, które robiłem razem z Andrew Swartzem z grupy Usability Serco na zlecenie Orange UK.

Andrew to doświadczony inżynier, z 10-letnim stażem w Apple, gdzie uczestniczył m.in. przy projekcie Apple Newton (to taki PDA wypuszczony na rynek o kilka lat za wcześnie). Nota bene po dziś dzień zwykło się o nim pisać w stylu: „The Newton Messagepad was an early (and unsuccessful) recursor of the now common personal digital assistant (PDA).” To akurat za Computers. An Illustrated History Christiana Wurstera.

Rozmawialiśmy o pracy dla Apple, o jego niezapomnianym spotkaniu z Stevem Jobsem (to temat na zupełnie osobny wpis), książce na temat prototypowania, którą teraz piszę, usługach mobilnych i ich rozwoju w europie zachodniej (nasze testy były częścią większego benchmarkingu, uwzględniającego rozwój usług mobilnych w sumie w czterech krajach europejskich); jedliśmy naleśniki i pokazywaliśmy sobie zdjęcia swoich domowych kotów (tak to już jest z kociarzami). Ale nade wszystko pracowaliśmy.

Tak jak praca z Andrew to czysta przyjemność, to praca z polskimi stronami rodzimych operatorów GSM to czysty… disaster – to najczęstsze słowo padające w ciągu 16 godzin naszych testów.

Zadanie n: ściągnij grę karcianą Pasjans.
Przebieg testów: zaraz, zaraz, gdzie są gry? Ok, mam. Gdzie są gry karciane? Nie ma takiej kategorii! Jasne, przecież gry w kategorii Filmowe na pewno są dużo bardziej popularne (sic!). Może spróbujmy skorzystać z wyszukiwarki? Ok, coś znalazła. W jakiej kategorii? Nie wiadomo! Ok, ściągnijmy ją (7 zl). Mamy. Zaraz, zaraz, ale ta gra jest w języku angielskim… Czemu nikt wcześniej o tym mnie nie powiadomił? Disaster. Sprawdźmy jakie jeszcze są tu gry – spróbujmy znaleźć kategorię, gdzie jest więcej niż jedna gra. Po odwiedzeniu kilku – o jest! Szkoda, że piętro wyżej architekt informacji nie napisał ile obiektów znajduje się w tej kategorii. No cóż… disaster.

Zadanie n+1: zobacz co grają dzisiaj w kinach i spróbuj zamówić na wybrany seans bilety.
Przebieg testów: świetnie, mamy filmy. Alfabetycznie – zaczyna się od tytułu na A i ciągnie przez kolejne strony końca nie widać… a szukamy „Rodzinka Robbinsonów”. Listowanie po 10 wyników. Klik w „Następna”, klik w…, klik, klik, … (Jakby nie można zrobić listowania alfabetycznego.) Ok. Mamy. Wchodzę na film, chcę oglądnąć jego trailer. Jaki trailer? Jedyne co tu mamy to kilkanaście linków zatytułowanych: „Zdjęcie i stosowny numerek„. Zobaczmy w jakich kinach grają i o której. Kina są (z nazwy tylko) wraz z godzinami rozpoczęcia seansu. Ale Andrew przyjechał z UK, ja dopiero co 4 m-c w Wa-wie… Które z tych kin jest najbliżej nas? Disaster. Może byśmy zadzwonili do nich, spytali na jakiej są ulicy, czy są jeszcze bilety? Disaster. Ani adresu, ani telefonu.

Zadanie n+n: …
Przebieg testów: disaster, disaster, disaster.

Porównanie stanu dostępności do usług i treści mobilnych wypadło dla PL katastrofalnie. Strony operatorów nie przemyślane pod względem zawartości, pozbawione nawet podstawowej logiki w architekturze informacji (dział Muzyka mieszczący w sobie kolejny Muzyka to standard), przestarzałe, nic nie mówiącej nazewnictwo w ramach kategorii (Ubaw – co to za kategoria i to w głównym menu?) o reszcie nawet nie wspominam.

Jedno jest pewne, jest jeszcze dużo do zrobienia… co akurat mnie cieszy 🙂

Motto

„Wykwalifikowani inżynierowie producenci kuchenek mikrofalowych, projektując przyciski, zasięgają zazwyczaj rady specjalistów z dziedziny zachowań ludzkich. Chcą, by te przyciski były dobrze widoczne i by manipulowanie nimi nie sprawiało trudności. Eksperci od czynnika ludzkiego przystosowują przyciski do oczu i palców użytkowników, ale nie do ich umysłów.”

[A. Cooper, Wariaci rządzą domem wariatów, s. 44.]

Pora coś z tym zrobić…

image_pdf

Dodaj komentarz