Wymagania użytkowników
Podstawą działania sklepu internetowego są dane o towarach, na bazie których możliwe jest dalsze jego konstruowanie. W praktyce działania sklepu dane te służą prezentacji posiadanych produktów przeznaczonych do sprzedaży internetowym kanałem dystrybucji. Z przeprowadzanych analiz zachowań internautów odwiedzających tego typu serwisy, charakterystyczna jest zasada, że każda strona musi zostać załadowana w ciągu 7-10 sekund od próby wejścia do serwisu internetowego. Dłuższy czas „odświetlania” strony zniechęca internautów i powoduje rezygnację z dalszej eksploracji zasobów firmy. Szybkość transferów osiągana przez najczęściej wykorzystywane do łączenia z Internetem popularne modemy gwarantuje przepustowość w zakresie od 3KB/s do 6KB/s, stąd wynika iż ilość danych wysyłanych przez serwer WWW do przeglądarki klienta nie powinna przekraczać 30KB do 60KB maksymalnie na podstawowe strony firmowe.
Specyficzne jest natomiast podejście internautów do stron specjalizowanych np. z prezentacjami multimedialnymi lub szczegółowymi danymi technicznymi i użytkowymi produktów, które wzbudziły ich zainteresowanie i o których chcą uzyskać szczegółowe informacje. Tutaj „cierpliwość” użytkowników Internetu jest dużo większa, a ich gotowość do „czekania” na załadowanie strony jest kilku a nawet kilkunastokrotnie większa. Takie strony mogą mieć rozmiary rzędu 100KB i więcej, o ile zbudowane są w taki sposób, że już w trakcie ich ładowania przeglądarka wyświetla stopniowo ściągane dane. Przy największych stronach konieczne wydaje się dzielenie prezentowanych informacji na wiele mniejszych fragmentów, po których użytkownik może swobodnie nawigować za pomocą hyperlinków i różnego rodzaju statycznych i dynamicznych odsyłaczy.
W dobrym tonie jest konstruowanie stron „lekkich” czyli nie przeładowanych zbędną grafiką ładującą się powoli, a przy odnośnikach do plików z większymi obrazami czy też plikami multimedialnymi podawanie ich rozmiaru lub przybliżonego czasu ładowania. Organizacja logiczna i wizualna strony musi być jasna i przejrzysta dla potencjalnego klienta. Język HTML opisu strony musi być zgodny ze obowiązującymi standardami i zwyczajami stosowanymi w budowie stron. Występuje tendencja do takiego budowania strony, aby była możliwa do poprawnej prezentacji nawet przez najprostsze przeglądarki trybu tekstowego dostępne na platformach unixowych (jak choćby Lynx, Links czy W3M). Oczywiście należy także wykorzystywać wszelkie nowości jak skrypty Java czy DHTML jednak w taki sposób, aby zapewnić poprawne interpretowanie strony we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach różnych firm i ich kilku ostatnich wersjach. Charakterystycznym wydaje się być celowa rezygnacja w wielu serwisach internetowych ze stosowania ramek i zastąpienie ich tabelami. Sklep internetowy ze względu na specyfikę swojego działania, musi zapewniać bezpieczeństwo zgromadzonych danych klientów, szczególnie gdy realizowane są płatności kartami płatniczymi.
Stosowanym standardem jest szyfrowanie transmisji takich danych przy użyciu protokołu SSL. Obecną tendencją jest także scedowanie obowiązku weryfikacji i autoryzacji kart płatniczych na zaufaną stronę „trzecią” w osobie organizacji zajmującej się autoryzowaniem transakcji elektronicznych. Nowością ostatnio [2001 rok] wprowadzaną w Polsce przez PolCard S.A. jako największego krajowego publicznego „operatora” transakcji kartowych, jest autoryzowanie online takich transakcji, poprzez przekierowanie transakcji autoryzacji przez sklep do serwera autoryzacji tej firmy.
Analiza preferencji użytkowników dokonujących zakupów online wykazuje jeszcze przeważającą wśród polskich internautów strategię realizowania płatności „za zaliczeniem pocztowym”, jednak występują pierwsze oznaki zwiększającego zainteresowania płatnościami kartą płatniczą. Związane jest to z dużym naciskiem banków i organizowanymi promocjami zarówno przez Visa International jak i same banki na promocję i sprzedaż usług bezgotówkowych. Często karta płatnicza jest obecnie wydawana bez opłat do każdego zakładanego rachunku konta osobistego a bankowe tabele opłat i prowizji tak konstruowane, aby niejako „administracyjnie” motywować klientów do korzystania z bezgotówkowych form płatności.