Wyniki badań rozwoju e-usług publicznych w Polsce

5/5 - (1 vote)

W tabeli 3-4 przedstawione są wyniki badań. Wskazują one na wzrost dysproporcji w poziomie rozwoju e-usług publicznych w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Polska nie poczyniła znaczącego rozwoju w przeciągu ostatnich 6 miesięcy (19% -1 edycja, 21% – II edycja)., na tle UE jest krajem o jednym z najniższych wskaźników rozwoju e-usług publicznych. Oznacza to, że wg skali oceny, sektor publiczny i administracja rządowa nie zaspokaja nawet potrzeb informacyjnych obywateli.

Kraje, które stosunkowo niedawno wstąpiły do UE charakteryzuje bardzo wysoki wskaźnik rozwoju e-usług publicznych. Pełnią rolę wiodącą w rozwoju e-usług publicznych w UE obok taki krajów jak Wielka Brytania, Francja, kraje skandynawskie. Dla Irlandii wskaźnik ten wynosi 85% i jest najwyższy spośród wszystkich krajów UE. Hiszpania plasuje się na szóstej pozycji ze wskaźnikiem równym 64%. Portugalia zajmuje ósme miejsce ze wskaźnikiem sięgającym 58%. Na tle tego podstawowego porównania widać, jak istotny i potrzebny jest duży nacisk na rozwój e-infrastruktury, e-usług publicznych i społeczności informacyjnej.

Tabela 3-4 Poziom rozwoju e-usług publicznych w Polsce i krajach Unii Europejskiej

Kraj Październik 2001 Kwiecień 2002 Październik 2002
Szwecja 61% 81% 87%
Irlandia 68% 85% 85%
Dania 59% 69% 82%
Finlandia 66% 70% 76%
Norwegia 63% 63% 66%
Hiszpania 50% 58% 64%
Francja 49% 61% 63%
Wielka Brytania 50% 63% 62%
Portugalia 51% 56% 58%
Włochy 39% 51% 57%
Austria 40% 49% 56%
Holandia 37% 42% 54%
Islandia 38% 50% 53%
Grecja 39% 54% 52%
Szwajcaria 35% 49%
Niemcy 40% 46% 48%
Belgia 23% 43% 47%
Luxemburg 15% 22% 32%
Polska 19% 21%

Źródło: Cap Gemini Ernst & Young

Kolejny etap badań obejmował porównanie poziomu rozwoju kluczowych e-usług publicznych zdefiniowanych w ramach czterech grup usług (patrz Rys. 3 – 7). W Polsce najbardziej rozwinięte są usługi o charakterze obsługi płatności na rzecz budżetów lokalnych i budżetu centralnego. Usługi obsługi przychodów budżetowych są jedyną grupą przekraczającą poziom informacji, wskaźnik wynosi 30%. O tak wysokim poziomie decyduje wdrożony system obsługi obowiązkowych ubezpieczeń pracowniczych w ZUS. W krajach UE usługi te są również na wysokim poziomie rozwoju, rezultat dla tej grupy wynosi 82%. Kolejne grupy usług nie przekraczaj ą wskaźnika informacji, a jedynie pojedyncze usługi z tych grup osiągają poziom rozwoju wyższy niż 25%. W większości przypadków spotykamy się z 2 – 3 krotnie większym poziomem rozwoju e-usług publicznych w krajach Unii Europejskiej w stosunku do Polski.

Rysunek 4 – 7. Obsługa przychodów budżetowych…

Źródło: Cap Gemini Ernst & Young

Statystyki dotyczące społeczeństwa informacyjnego charakteryzują się szybką dezaktualizacją. Potwierdzają to dynamiczne zmiany w okresie ostatniego roku w rozwoju e- usług publicznych w Europie. W tym samym czasie w Polsce praktycznie nie zrealizowano żadnych większych inicjatyw w tym obszarze. Rozwój e-usług w Unii Europejskiej osiągnął już wskaźnik 60%, co oznacza wzrost o 15 punktów procentowych począwszy o października 2001 roku.

W tym samym okresie zanotowany wzrost w Polsce wyniósł tylko 2 punkty procentowe, z 19% do 21%. W przypadku utrzymania się tej tendencji polska e-administracja będzie się stale oddalać od standardów UE. Na rys. 3-8 zaprezentowana jest dynamika zmian w obszarze e-usług publicznych w Polsce i UE na przestrzeni ostatniego roku. Nie napawa to zbytnim optymizmem i wskazuje, że należałoby bezzwłocznie zintensyfikować prace nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w Polsce.


Gdy potrzebujesz pomocy w napisaniu pracy z bezpieczeństwa, to polecamy serwis pisanie prac z bezpieczeństwa

image_pdf

Dodaj komentarz