W tabeli 3-4 przedstawione są wyniki badań. Wskazują one na wzrost dysproporcji w poziomie rozwoju e-usług publicznych w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Polska nie poczyniła znaczącego rozwoju w przeciągu ostatnich 6 miesięcy (19% -1 edycja, 21% – II edycja)., na tle UE jest krajem o jednym z najniższych wskaźników rozwoju e-usług publicznych. Oznacza to, że wg skali oceny, sektor publiczny i administracja rządowa nie zaspokaja nawet potrzeb informacyjnych obywateli.
Kraje, które stosunkowo niedawno wstąpiły do UE charakteryzuje bardzo wysoki wskaźnik rozwoju e-usług publicznych. Pełnią rolę wiodącą w rozwoju e-usług publicznych w UE obok taki krajów jak Wielka Brytania, Francja, kraje skandynawskie. Dla Irlandii wskaźnik ten wynosi 85% i jest najwyższy spośród wszystkich krajów UE. Hiszpania plasuje się na szóstej pozycji ze wskaźnikiem równym 64%. Portugalia zajmuje ósme miejsce ze wskaźnikiem sięgającym 58%. Na tle tego podstawowego porównania widać, jak istotny i potrzebny jest duży nacisk na rozwój e-infrastruktury, e-usług publicznych i społeczności informacyjnej.
Tabela 3-4 Poziom rozwoju e-usług publicznych w Polsce i krajach Unii Europejskiej
Kraj | Październik 2001 | Kwiecień 2002 | Październik 2002 |
Szwecja | 61% | 81% | 87% |
Irlandia | 68% | 85% | 85% |
Dania | 59% | 69% | 82% |
Finlandia | 66% | 70% | 76% |
Norwegia | 63% | 63% | 66% |
Hiszpania | 50% | 58% | 64% |
Francja | 49% | 61% | 63% |
Wielka Brytania | 50% | 63% | 62% |
Portugalia | 51% | 56% | 58% |
Włochy | 39% | 51% | 57% |
Austria | 40% | 49% | 56% |
Holandia | 37% | 42% | 54% |
Islandia | 38% | 50% | 53% |
Grecja | 39% | 54% | 52% |
Szwajcaria | – | 35% | 49% |
Niemcy | 40% | 46% | 48% |
Belgia | 23% | 43% | 47% |
Luxemburg | 15% | 22% | 32% |
Polska | – | 19% | 21% |
Źródło: Cap Gemini Ernst & Young
Kolejny etap badań obejmował porównanie poziomu rozwoju kluczowych e-usług publicznych zdefiniowanych w ramach czterech grup usług (patrz Rys. 3 – 7). W Polsce najbardziej rozwinięte są usługi o charakterze obsługi płatności na rzecz budżetów lokalnych i budżetu centralnego. Usługi obsługi przychodów budżetowych są jedyną grupą przekraczającą poziom informacji, wskaźnik wynosi 30%. O tak wysokim poziomie decyduje wdrożony system obsługi obowiązkowych ubezpieczeń pracowniczych w ZUS. W krajach UE usługi te są również na wysokim poziomie rozwoju, rezultat dla tej grupy wynosi 82%. Kolejne grupy usług nie przekraczaj ą wskaźnika informacji, a jedynie pojedyncze usługi z tych grup osiągają poziom rozwoju wyższy niż 25%. W większości przypadków spotykamy się z 2 – 3 krotnie większym poziomem rozwoju e-usług publicznych w krajach Unii Europejskiej w stosunku do Polski.
Rysunek 4 – 7. Obsługa przychodów budżetowych…
Źródło: Cap Gemini Ernst & Young
Statystyki dotyczące społeczeństwa informacyjnego charakteryzują się szybką dezaktualizacją. Potwierdzają to dynamiczne zmiany w okresie ostatniego roku w rozwoju e- usług publicznych w Europie. W tym samym czasie w Polsce praktycznie nie zrealizowano żadnych większych inicjatyw w tym obszarze. Rozwój e-usług w Unii Europejskiej osiągnął już wskaźnik 60%, co oznacza wzrost o 15 punktów procentowych począwszy o października 2001 roku.
W tym samym okresie zanotowany wzrost w Polsce wyniósł tylko 2 punkty procentowe, z 19% do 21%. W przypadku utrzymania się tej tendencji polska e-administracja będzie się stale oddalać od standardów UE. Na rys. 3-8 zaprezentowana jest dynamika zmian w obszarze e-usług publicznych w Polsce i UE na przestrzeni ostatniego roku. Nie napawa to zbytnim optymizmem i wskazuje, że należałoby bezzwłocznie zintensyfikować prace nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Gdy potrzebujesz pomocy w napisaniu pracy z bezpieczeństwa, to polecamy serwis pisanie prac z bezpieczeństwa